غذای خشک بهتره یا غذای تر…؟!!

غذای تر یا غذای خشک یا ترکیبی از هر دو، کدوم بهتره…؟

سوال رایجی که از دامپزشکان پرسیده می شه این هست که آیا گربه ها غذای خشک بخورند یا بهتره غذای تر و خونگی بهشون بدیم…؟

خبر خوب این هست که بیشتر غذاهای تجاری گربه منبع عالی از مواد مغذی هستند، چه غذای خشک یا غذای مرطوب گربه که شامل کنسرو و پوچ و ووم و…. هستن. اما یافتن بهترین غذا برای گربه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

وزن گربه شما

سلامتی گربه شما و هرگونه شرایطی که به سلامتی گربه شما مربوط هست.

بودجه ی شما که برای خرید غذا درنظر گرفتید.

این که شما باید غذای خشک، غذای تر یا ترکیبی از هر دو رو به گربه‌تون بدید با توجه به شرایط مختلف تفاوت می کنه.

تفاوت اصلی بین غذای تر و خشک گربه در چه مواردی هست؟

میزان رطوبت

تفاوت اصلی بین غذای تر و خشک در مقدار آب موجود در اون هاست.

غذای خشک گربه تقریباً 10 درصد آب داره و 90 درصد باقی مانده از مواد خشک مانند کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها تشکیل شده. مواد غذایی کنسرو شده حاوی آب بسیار بیشتری – تقریباً 70٪ – در مقایسه با ماده خشک است.

اگر گربه شما دارای شرایط سلامتی خاصی است که مصرف آبی بیشتر می تونه تو بهبود و کنترل شرایطش (مانند بیماری) تاثیر بذاره پس غذای تر برای گربه شما گزینه بهتری هست.

فرایند ساخت

با توجه به رطوبت بالاتر موجود در غذاهای کنسرو شده، این غذاها معمولاً با گوشت های تازه یا منجمد به همراه منبع پروتئینی که از غلات به دست آمده اند، تهیه می شوند. گوشت ها با آب، چربی ها و ویتامین ها مخلوط می شوند و در قوطی های کنسرو قرار می گیرند، سپس فرآیند حرارت دادن تضمین می کنه که پاتوژن ها یا همان میکروارگانیسم های موجود در غذا از بین می روند.

غذای خشک از ترکیب و سپس پختن گوشت ها، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی ها در دما و فشار بالا ساخته می شود. در اکثر مواقع ممکن هست چربی های به خصوصی روی غذا اسپری شود تا طعم مناسب تری به غذا بدهند.

مواد مغذی

غذای خشک گربه معمولاً حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به غذای کنسرو شده است.

آیا باید به گربه خود غذای خشک یا مرطوب گربه بدهم؟ یا هر دو؟
اینکه به گربه خود غذای خشک بدهید، غذای کنسرو شده یا مخلوطی از هر دو به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا برخی از مزایا و معایب هر دو نوع غذا آورده شده است.

فواید غذای کنسرو گربه

بزرگترین مزیت تغذیه رژیم غذایی کنسرو شده، محتوای آب بالاتر است. گربه هایی با شرایط سلامت خاصی که نیاز به مصرف آب بیش از حد معمول دارند، مانند بیماری کلیوی، دیابت یا بیماری دستگاه ادراری تحتانی، ممکن است از آب اضافی در این رژیم ها بهره مند شوند.

غذای کنسرو شده نیز بسیار خوش طعم است و برخی از گربه‌ها از رژیم غذایی کنسرو شده در مقابل رژیم غذایی خشک استفاده می‌کنند، به خصوص اگر اهل غذا خوردن باشند.

معایب غذای کنسرو گربه

غذاهای کنسرو شده اغلب گرانتر از غذاهای خشک هستند، بنابراین ممکن است در تصمیم گیری شما نقش داشته باشد.

پس از باز شدن، مواد غذایی کنسرو شده 24 ساعت ماندگاری دارند و باید در یخچال نگهداری شوند. اگر گربه شما غذای خیس خود را تمام نمی کند، باید به درستی در یخچال نگهداری شود یا دور انداخته شود. بیرون گذاشتن مواد غذایی کنسرو شده برای بیش از چند ساعت می تواند خطر آلودگی را به همراه داشته باشد و باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود.

فواید غذای خشک گربه

غذای خشک گربه ارزان‌تر از غذای کنسرو شده است، بنابراین افرادی که بودجه زیادی دارند یا کسانی که به گربه‌های محلی غذا می‌دهند می‌توانند این گزینه را انتخاب کنند.

غذای خشک نیز لازم نیست در یخچال نگهداری شود و می‌توان آن را خیلی بیشتر از غذا در یخچال نگه داشت. اگر به گربه‌های خود غذای رایگان بدهید، این گزینه خوبی است، اما هر قسمتی که تا پایان روز خورده نشود، باید دور ریخته شود.

همچنین می توانید از غذای خشک گربه در دانخوری های اتوماتیک یا در اسباب بازی های تغذیه کننده پازل استفاده کنید.

معایب غذای خشک گربه

مطالعات نشان داده است که بین چاقی و تغذیه با غذای خشک گربه ارتباط وجود دارد. این ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از گربه‌هایی که غذای خشک می‌خورند اغلب با تغذیه رایگان تغذیه می‌شوند و صاحبان آن‌ها متوجه نمی‌شوند که گربه‌هایشان واقعاً در یک روز چقدر غذا می‌خورند.

همچنین می‌تواند مشکلی برعکس ایجاد کند، زیرا به سختی متوجه می‌شوید که گربه‌تان در هنگام تغذیه رایگان غذا نمی‌خورد. مقداری که گربه شما در یک روز می خورد باید به هر دو دلیل نظارت یا اندازه گیری شود.

گربه‌های مسن‌تر مبتلا به بیماری‌های دندانی یا آن‌هایی که برخی از دندان‌های خود را درآورده‌اند نیز ممکن است برای جویدن غذای خشک مشکل بیشتری داشته باشند.

تغذیه کنسرو و غذای خشک گربه

برای متعادل کردن مزایا و معایب هر دو گزینه، ممکن است ترکیبی از هر دو را انتخاب کنید. این ممکن است به ویژه برای گربه هایی که نیاز به مصرف آب بیشتری دارند اما از خوردن خشک بهتر از کنسرو لذت می برند مفید باشد.

ارسال دیدگاه